Kendt iværksætter accepterer bøde for vildledende markedsføring
Virksomheden Noodle Firm, som især er kendt for at stå bag aalborgensiske Teeshoppen, har accepteret at betale en bøde i en sag om vildledende markedsføring.
Det er dog ikke i Teeshoppen-regi, at det er sket. Det er i net-butikkerne tøjfabrikken.dk og clothesfamily.dk, at de ikke har været gode nok til at oplyse kunderne om, at køb på hjemmesiden indebar en tilmelding til et abonnement. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse:
"Noodle Firm oplyste ikke tydeligt på hjemmesiderne, at køb af produkter i netbutikkerne forudsatte betaling af et løbende abonnement, men brugte desuagtet de betalingsoplysninger, som forbrugerne indtastede, når de købte en vare, til at trække et månedligt beløb for abonnementet. Abonnementet, der gav adgang til at handle i netbutikkerne, kostede 69 kroner om måneden."
Forbrugerombudsmanden anmeldte virksomheden i 2020, og nu har Noodle Firm altså accepteret at betale en bøde på 150.000 kroner, omend de forsvarede sig med, at de havde gjort alt, de kunne, for at holde sig inden for lovgivningen, ligesom de også har betalt kunderne tilbage.
Det var dog ikke nok.
- Netbutikker, der anvender et forretningskoncept, hvor køb af produkter forudsætter betaling af et løbende abonnement, skal naturligvis oplyse meget tydeligt om abonnementet. Man må ikke kunne overse, at man skal betale et abonnement for at kunne handle på hjemmesiden. Forbrugere skal selvfølgelig ikke betale til abonnementer, de ikke ved, de har tegnet, lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Forsidefoto: Colourbox